Polub i udostępnij:

skuteczne prezentacja biznesuDzisiaj uzmysłowiłem sobie, że tak na prawdę zacząłem od końca opisywać umiejętności, które są niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów. Jest to trzecia część cyklu na temat skutecznej prezentacji biznesu. Pierwsza część dotyczyła stylu wypowiedzi. Część druga miała pokazać Ci jak ważna jest energia i pasja, którą przekazujemy swojemu rozmówcy. Jednakże cały ten cykl powinien pojawić się dopiero w momencie kiedy już będzie miał opanowane dwie równie ważne, jak nie ważniejsze umiejętności.

3 umiejętności niezbędne w marketingu sieciowym (i nie tylko)

Umiejętność I – Tworzenie listy kontaktów

Umiejętność II – Zapraszanie do zapoznania się z Twoją okazją biznesową/ofertą

Umiejętność III – Skuteczna prezentacja biznesu

Kiedy opanujesz do perfekcji wszystkie trzy umiejętności wtedy będziesz zdecydowanie bliżej sukcesu 🙂 Dlaczego tylko bliżej? Ponieważ to nie są jedyne umiejętności, których potrzebujesz. Jednakże zarówno na początku jak i na końcu Twojej kariery są one najważniejsze, bez względnie najważniejsze. Nie zależnie w jakiej branży działasz musisz opanować je PROFESJONALNIE.

Zwróć uwagę na to słowo: PROFESJONALNIE. Większość osób prześlizguje się przez temat marketingu i twierdzi, że to nie działa. Jak to możliwe skoro ludzi, którzy odnoszą w tej branży sukces jest co raz więcej i nawet niezależni eksperci twierdzą, że przyszłość to właśnie marketing sieciowy?!

Jednym z powodów jest właśnie BRAK profesjonalizmu. Zauważ, że jak oglądasz telewizję to w wielu programach typu talk show, talent show, wiadomości, informacje, reportaż, itp. występują eksperci/profesjonaliści. Wiadomym jest, że do programu o finansach zaproszony zostanie specjalista od finansów, w programie o śpiewaniu w jury zawsze jest piosenkarz lub piosenkarka, w talk show prowadzący jest profesjonalistom i to on zadaje pytania. To właśnie Ci ludzie – profesjonaliści – zarabiają najwięcej.

Oczywiście wielokrotnie Ci profesjonaliści zanim nimi się stali byli amatorami. Poświęcili wiele lat na to by stać się profesjonalistą. Niestety wielokrotnie w marketingu sieciowym jest inaczej. Ludzie są tak niecierpliwi, że nawet nie chcą poświęcić kilku godzin w tygodniu na naukę. Nie chcą stać się profesjonalistami i też dlatego nie zarabiają pieniędzy. Przecież dlaczego amator miałby zarabiać więcej od profesjonalisty?

Na to pytanie odpowiedz sobie sam 🙂

Wracając do tematu, poniżej przedstawię Ci na co szczególnie musisz zwrócić uwagę.

3 problemy w skutecznej prezentacji biznesu

Problem 1: Przerost formy nad treścią – to nie na Tobie ma się skupiać Twój przyszły partner/klient. Jednym z pierwszych poważnych problemów na jakie trafiłem kiedy zaczynałem był brak wiedzy. Każdy kto zaczyna ma ten sam problem, ponieważ wie nie wiele.

Powiem dosadnie. Jedni „odpadają” z biznesu, ponieważ są zbyt leniwi, żeby w ogóle zacząć się uczyć. Nie mają chęci i cierpliwości do zdobywania wiedzy niezbędnej do zarabiania pieniędzy. Inni przeginają w drugą stronę. Czytają wszystko co wpadnie im w ręce, chodzą na wszystkie możliwe szkolenia i naglę się okazuje, że mają tak dużo wiedzy i nie potrafią jej wykorzystać w praktyce. Pogubili się w tym wszystkim i już nie wiedzą co działa, a co nie.

Tak było w moim przypadku. Myślałem sobie tak: „Muszę wiedzieć wszystko o firmie, muszę wiedzieć wszystko o produktach, muszę znać odpowiedź na każde pytanie”. Przecież jak mnie potencjalny partner biznesowy o coś zapyta, to przecież muszę znać odpowiedź. Brzmi logicznie prawda?

Okazuje się, że z takim podejściem wiążą się spore problemy, jeżeli zależy Ci na zbudowanie solidnego, odnoszącego sukcesy biznesu.

Pierwszy problem polega więc na tym, że niezależnie od posiadanej wiedzy i tak dostawałem pytanie, na które nie potrafiłem odpowiedzieć. Skoro już podawałem się za eksperta to mój rozmówca i tak był sceptyczny.

Problem 2: Nie udawaj – większość osób, z którymi rozmawiałem i tak wiedziała, że nie jestem prawdziwym ekspertem. Przecież nie zarabiałem jeszcze wielkich kwot i nie miałem czym się specjalnie chwalić. Udawanie eksperta dolewało tylko oliwy do ognia i mój potencjalny partner był jeszcze bardziej negatywnie nastawiony.

Problem 3: Brak duplikacji – na samym początku po wielu nie powodzeniach w końcu nauczyłem się pierwszych dwóch umiejętności (przedstawiłem je na początku artykułu), a następnie trzeciej. Ja zacząłem odnosić sukcesy w mojej strukturze, ale niestety moi partnerzy z różnych względów pozostawali w tyle. Ja rejestrowałem nowe osoby, przeprowadzałem skuteczne prezentacje biznesu. Stawałem się co raz lepszy. Oczywiście nie twierdzę, że jestem najlepszy, bo do tego jeszcze mi bardzo daleko. Jednakże opanowanie tych 3 umiejętności spowodowało, że byłem naczelnym przeprowadzaczem spotkań. Z takim podejściem nie da się zbudować odnoszącej sukcesy oraz duplikującej organizacji. Bez duplikacji marketing sieciowy pozostaje zwykłą pracą.

Jak to robią profesjonaliści

Z moich obserwacji wynika, że profesjonaliści nie koncentrują uwagi na sobie. Przede wszystkim zwracają uwagę na możliwości jakie daje marketing sieciowy i co dzięki niemu osiągnęli. Co ważne nigdy nie przedstawiają się jako ekspert. Wspominają jedynie, że nadal się uczą i inwestują w swój rozwój. Kiedy rozmówca zadawał jakieś pytanie profesjonaliści raczej nie odpowiadali wprost, tylko starali się nakierować rozmówcę na właściwą odpowiedź poprzez zadanie pytania kontrującego. Pytaniem odpowiadali na pytanie, tym samym powodując, że rozmówca miał wrażenie, że sam wpadł na rozwiązanie. Niestety ta sztuka nie jest zbyt prosta i trzeba sporo praktyki, żeby ją opanować. Pamiętaj jednak, że jest to umiejętność jak każda inna i można się jej nauczyć.

Przejdźmy do meritum tego artykułu 🙂

4 Etapy prezentacji

Etap I – Opowiadanie

Przystępując do rozmowy nie możesz wyskoczyć z butami na stół. Najpierw trzeba się nieco bardziej poznać o ile biznes przestawiasz osobie nie znajomej lub też znajomej, której dawno nie widziałeś. Warto poświęcić kilka minut na luźną rozmowę i opowiadanie o sobie. Nie chodzi o to, żeby się chwalić super osiągnięciami. Powinieneś przedstawić swoją krótką historię, w której powiesz co robiłeś wcześniej, co robisz teraz i dlaczego doszedłeś do wniosku, że warto robić marketing sieciowy. Pamiętaj to nie ma być elaborat, nie chcesz zanudzić swojego rozmówcy.

Etap II – Idea

W tym etapie przedstawiam branżę, jej rozwój, jaka jest idea naszego działa (w zasadzie to bardzo obrazowo i ogólnikowo przedstawiam na czym opiera się biznes) oraz w skrócie przedstawiam firmę. Przedstawiam branżę po to, żeby pokazać rozmówcy, w którą stronę zmierza rynek pracy. Omawiam pewne zasady funkcjonowania, czyli idee na czym polega zarabianie. Wiarygodność i wypłacalność jest ważna, dlatego ja przedstawiam firmę już w tym etapie. Tutaj pamiętaj znowu, żeby Twój rozmówca nie zasnął.

Etap III – Możliwości

Ten etap, w zasadzie podobnie jak drugi, składa się z trzech elementów: produkty, zasady dostarczanie produktu na rynek i możliwości finansowe. Każdy z nas jest klientem i jeżeli nasz rozmówca zobaczy korzyść jakie niosą ze sobą produkty, to nawet jeżeli się nie zarejestruje będzie bardziej przekonany do przetestowania Twoich produktów. Wiadomo, że produktów Twojej firmy nie można kupić w zwykłym sklepie, dlatego warto pokazać w jaki sposób trafia on na rynek. Przy okazji pokaż też skąd się wzięła cena Twojego produktu korzystając z omawianego łańcucha dystrybucji. Trzeci element tego etapu to możliwości finansowe. Nie będę się na tym skupiał, ponieważ wszystko zależy od planu wynagrodzeń. Zresztą osoba, która przedstawiła Ci temat, powinna Ci wytłumaczyć w detalach jakie są możliwości zarobkowe 🙂

Etap IV – Zamknięcie

Jeżeli poprzednie etapy były dobrze przedstawione to pozostaje tylko zakończyć rozmowę i zarejestrować nowego partnera. Oczywiście dobre zamknięcie to kolejny kluczowy element, który musisz opanować do perfekcji, żeby Twoja skuteczność była na najwyższym poziomie. W moim przypadku często korzystam z dwóch elementów. Po prostu przedstawiam jak w praktyce wygląda działanie i pokazuję jakie korzyści ma rozmówca z rejestracji. Oprócz tego omawiam pewne elementy motywacyjne, czyli dlaczego ja zainteresowałem się tym tematem, dlaczego to robię. Jakie mam perspektywy na przyszłość – te pozytywne jak i te negatywne. Pamiętaj, że negatywna motywacja często działa lepiej niż ta pozytywna. Jeżeli zastanowisz się co Cię czeka na emeryturze i pokażesz to swojemu rozmówcy to zapewne on się z Tobą zgodzi. Po tych dwóch elementach droga prosta do zamknięcia i rejestracji.

Podsumowanie

Z tego artykułu jak i całej serii dowiedziałeś jak przeprowadzić skuteczną prezentację biznesu. Wiesz na jakie problemy możesz natrafić, wiesz też na co musisz zwrócić uwagę. Mam nadzieję, że chociaż trochę przyczyniłem się do poprawy Twojej skuteczności. Jeżeli masz jakieś pytania to pisz w komentarzu lub poprzez stronę kontaktową. Tak jak pisałem na początku tego artykułu umiejętność prowadzenia prezentacji powinna być przedstawiona przeze mnie nieco później, ale spokojnie. W kolejnych artykułach dowiesz się więcej na temat umiejętności tworzenia listy kontaktów oraz zapraszanie do zapoznania się z Twoją okazją biznesową/ofertą.