Polub i udostępnij:

skuteczna prezentacja ofertyKluczem do sukcesu praktycznie w każdej branży jest skuteczna prezentacja biznesu czy też oferty. Jest kilka bardzo ważnych elementów, na które należy zwrócić uwagę, żeby nasz rozmówca nie zasnął po dwóch minutach.

Nikt nie lubi słowa NIE dlatego żeby nie urazić nikogo często stosujemy zdanie: TO JA SIĘ MUSZĘ ZASTANOWIĆ!

Skuteczna prezentacja biznesu zwiększy Twoją skuteczność i pomoże poradzić sobie z tym niewygodny zdaniem.

Po kilku latach doświadczenia w sprzedaży oraz marketingu chciałbym podzielić się z Tobą kilkoma spostrzeżeniami. Są one efektem kilku tysięcy rozmów sprzedażowych jak i wielu szkoleń, kursów i książek z jakimi się zapoznałem i przez te kilka lat wdrażałem.

Skuteczną prezentację biznesu podzieliłbym na 3 sfery:

  1. Styl
  2. Energia
  3. Szablon

Pierwsza sfera dotyczy naszego stylu. Nie koniecznie mam tutaj na myśli styl ubierania się, chociaż oczywiście to też jest ważne. Jeżeli na prezentację przychodzisz w dresach czy też ubrany jak na trening na siłowni to nie dziw się, że twój rozmówca nie traktuje Cię poważnie. Dlatego ubierz się odpowiednio tylko nie przesadnie.

Co mam na myśli?

Dla niektórych może to być dziwne, bo mówi się, że jeżeli traktujesz swój biznes profesjonalnie to chcesz żeby inni Ciebie też tak traktowali. Dlatego wielu liderów powie Ci, żebyś kupił sobie garnitur albo dwa i tak się od dzisiaj ubierał. Jak dla mnie jest to bardzo stereotypowe myślenie.

Dlaczego?

Zobacz, jeżeli przedstawiasz biznes znajomym, którzy znają Cię od 5, 10, 15 lat no to wiedzą jaki jesteś i jaki jest Twój styl ubierania. Jeżeli pójdziesz nagle na spotkanie odstrzelony jak na wesele to ktoś pomyśli, że zwariowałeś i nawet nie weźmie pod uwagę tego co mówisz, bo cały czas będzie myślał o tym, po cholerę żeś się tak ubrał. Zawiewa tutaj sztucznością. Dlatego jeżeli nosiłeś się w stylu luźnym, sportowym, subkulturowym (nie wiem czy dobrego określenia używam, bo na modzie i trendach się nie znam), to w każdym razie nie wskakuj na pierwszą prezentację w pełne „umundurowanie”. Po prostu ubierz się trochę inaczej ładniej, raczej tak jak do cioci na imieniny. Wtedy Twój znajomy nie będzie skupiał się na Twoim ubiorze tylko na tym co chcesz mu przekazać.

Twój ubiór podpowie mu, że ubrałeś się ładniej, bo masz do niego szacunek i powie mu też, że nie jest to rozmowa o pierdołach, tylko coś bardziej poważnego.

Ta subtelna zmiana może też być pozytywnie postrzeżona w rodzinie. Jak ja ni z gruszki ni z pietruszki zacząłem chodzić w koszuli i marynarce, to część mojej rodziny po prostu mnie wyśmiała. Dopiero później zaczęli to akceptować, ale minęło bardzo dużo czasu zanim do tego doszło. Dlatego rewolucja w Twojej szafie powinna przyjść raczej formę ewolucji. Tak żeby rodzina i znajomi nie pomyśleli, że Ty na prawdę oszalałeś.

Tak jak pisałem nie znam się na modzie, jednakże pamiętaj o tym elemencie stylu. Ja natomiast chciałbym zwrócić na inny jeszcze ważniejszy element dotyczący sfery stylu. Dokładniej chodzi mi o styl wypowiedzi, styl porozumiewania się, stylu komunikowania się.

Twój styl porozumiewania się – sposób w jaki mówisz do ludzi – wpływa na odbiór Twojej osoby. Jak spojrzysz na polityków w jaki sposób prowadzą rozmowy, to zauważ że zwracają oni uwagę na każdy szczegół swojej wypowiedzi. Jeżeli Ty zaczniesz szlifować swój styl, dobór słownictwa i używanie właściwych słów Twoja skuteczność wzrośnie.

5 elementów zmiany stylu wypowiedzi:

  1. Konkretnie i na temat – w kilku zdaniach powiedz, co masz na myśli. Streszczaj to co chcesz powiedzieć. Im bardziej owijasz w przysłowiową bawełnę, tym trudniej zrozumieć o co Ci chodzi i co chcesz przekazać rozmówcy. Pamiętaj, że czas jest ważny. Jeżeli skupisz się na mało istotnych aspektach to Twój przyszły współpracownik lub klient nie zapamięta nawet połowy z tego co chcesz mu przekazać. Jedyne co będzie pamiętał, to że Twoja prezentacja była długa i nudna i niczego ważnego się nie dowiedział, tym bardziej Twój biznes może okazać się zbyt trudny do wykonania, a oferta mało atrakcyjna.
  2. Prosty język wypowiedzi – czy zdarzyło Ci się rozmawiać z osobą, która używa bardzo wysublimowanego słownictwa, które zostało wyjęte z encyklopedii? Rozmowa z taką osobą raczej nie należy do przyjemnych, więc zastanów się czy Ty taką osobą nie jesteś?Zbyt skomplikowane słownictwo może spowodować, że Twój rozmówca po prostu Cię nie zrozumie. W myślach będzie powtarzał sobie jedynie pytanie: O czym w ogóle ten człowiek do mnie rozmawia? Nic z tego nie rozumiem.Zamiast zatem stosować wykwintne pustosłowie, dobieraj proste rzeczowniki w połączeniu z prostymi czasownikami, co na pewno lepiej zobrazuje Twój przekaz.
  3. Używaj krótkich zdań – długie, rozwlekłe, tasiemcowate zdanie, mogą wprowadzić przyszłego partnera lub klienta w zakłopotanie. Znowu pojawi się problem ze zrozumieniem przekazu.Co można w tej sytuacji zrobić? Wyeliminować kilka słów z wypowiedzi:
    fakt, że jesteśmy najlepsi… – prościej: Jesteśmy najlepsi…
    który: Stefan, który jest właścicielem firmy… – prościej: Stefan, właściciel firmy…
  4. Mów co myślisz – to może nie jest zbyt proste, ale za to jest bardzo profesjonalne. Wiadomo, że jesteś szczery i konkretny. Dlatego powinieneś wyeliminować ze swojego słownika zwroty w stylu: nie tak źle, mogłoby być lepiej, mogło być gorzej. Jeżeli chcesz żeby Twoje wypowiedzi brzmiały pewnie, mów jak jest, mów to co myślisz na prawdę. Wielu z nas nie lubi brutalnej prawdy. Nie przepadamy też za ludźmi, którzy co chwile wyrzucają nam błędy. Dlatego żeby nie psuć sobie relacji powinieneś podejść do tego coachingowo, jak dobry lider. Zadaj odpowiednie pytania, na przykład:
    Co jesteś w stanie zrobić, żeby było lepiej?
    Czy uważasz, że nasi partnerzy (klienci) będą z tego zadowoleni?
    Co możemy zrobić, żeby ponownie uniknąć tego błędu?Dzięki odpowiednio postawionym pytaniom Twój współpracownik, czy klient sam wpadnie na odpowiedź, którą mu podsuwasz. Naprowadzasz go na właściwy kierunek, przy okazji pomagasz mu podjąć właściwą decyzję czy też konkretne działania.
  5. Unikaj słownych przecinków – są to te krótki przerywniki, często stosowane nawykowo. Mogą to być zarówno słowa jak i pewne dźwięki typu: yyyyyy, eeeee, dobra, słuchaj, tak, nie, ku*wa (no ten ostatni raczej na spotkaniach biznesowych nie powinien się pojawiać). To są nic nie znaczące przecinki, które tylko wydłużają Twoją wypowiedź. Oczyszczenie słownictwa spowoduje większe skupienie słuchacza i większe zwrócenie uwagi na to co mówisz.

Do skuteczne prezentacji biznesu potrzebujemy jeszcze dwóch elementów. Do omówienia została energia i szablon. Pozwolę sobie te elementy rozdzielić w osobne artykuły. Wtedy będziesz mógł skupić się na tym co Ciebie najbardziej dotyczy i co Cię interesuje.

Mam nadzieję, że ten artykuł oraz cała seria dotycząca skuteczne prezentacji okaże się pomocna, wyciągniesz z tego dla siebie pozytywne wnioski, dzięki czemu zwiększysz swoją skuteczność. To na pewno przełoży się na efekty i Twoje zarobki.

Zapraszam do komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami na ten temat, który moim zdaniem w kontekście budowania trwałego biznesu jest bardzo ważny.