Polub i udostępnij:

Marekting rekomendacjiZanim napiszę jak można zarobić na marketingu rekomendacji najpierw powinniśmy sobie zdefiniować kilka ważnych pojęć, żeby zrozumieć mechanizmy rynkowe w rezultacie, których możemy zarobić pieniądze.

Zacznijmy zatem od pojęcie marketing. Najprościej mówiąc jest to odnalezienie potrzeby i jej zaspokojenie u potencjalnego klienta, którym tak de facto jest każdy z nas. Działania marketingowe obejmują cztery sfery: cenę, produkt, dystrybucję i promocję. Tutaj docieramy do ważnej informacji. Załóżmy, że mamy informację, że jest producent marki X i ma on w ofercie produkt, który chce sprzedać w cenie takiej żeby na tym zarobił, to co się musi stać, żeby ten produkt został sprzedany? Jaki proces musi zaistnieć? Wiemy już, że dwie sfery z czterech już istnieją. Jest produkt i jest cena. Co teraz nastąpi? Promocja czy dystrybucja? Na pewno te etapy muszą nastąpić, bo bez tego nie ma sprzedaży. Dla ułatwienia podpowiem, że słowo promocja możemy zastąpić słowem reklama, ponieważ jeżeli produktu nie reklamujemy to teoretycznie nie ma sprzedaży. Oczywiście wielu z nas reklamę rozumie tak, że jak mam produkt to muszę pokazać go najlepiej w telewizji, żeby wszyscy wiedzieli, że jest taki produkt, do tego dochodzi prasa, billboardy i tak dalej. No ale jak się okazuje już od dłuższego czasu co raz mniej osób wierzy w reklamy, które tradycyjne media pokazują.

Często jest tak, że ten reklamowany produkt, który miał być taki wspaniały i cudowny jest po prostu kiepski albo nawet jak niby jest dobry to i tak nie spełnia naszych oczekiwań. Jak pokazują badania Nielsen Global Trust in Advertising and Brand Messages (kwiecień 2012) „Najwiarygodniejszym źródłem informacji o produkcie jest rekomendacja kogoś bliskiego. Dowodzą tego również badania – aż 92% konsumentów wierzy rekomendacjom znajomych Docieramy więc do idei i do tego czym jest marketing rekomendacji?

Co raz więcej ludzi zanim kupi dany produkt zapyta o opinię znajomych, ponieważ wiedząc, że reklamowany w telewizji produkt zawiódł nasze oczekiwania, bardziej uwierzymy w rekomendację kogoś bliskiego niż po raz kolejny zawiedziemy się na produkcie z reklamy. Bardzo ważnym aspektem marketingu rekomendacji jest to, że zanim produkt komuś polecimy najpierw sami powinniśmy go wypróbować/przetestować. W ten sposób jesteśmy dla naszych znajomych bardziej wiarygodni.

Jak myślisz co by się stało, gdybyś polecił komuś dany produkt, którego sam nie używałeś i nie wiesz jak działa, a być może nie działa….i poleciłeś go znajomemu i dla niego ten produkt również nie działa tak jak on by tego oczekiwał. Co by się stało?

No to jest chyba oczywiste, że znajomy traci do Ciebie zaufanie i już więcej nic od Ciebie nie weźmie, nie kupi, nie zapyta o zdanie. W ten sposób nasz marketing rekomendacji nie działa, więc nie ma sensu się za niego zabierać. Dlatego właśnie tak istotne jest to żebyś najpierw sprawdził produkt „na własnej skórze”, a dopiero później polecał. Jeżeli wiesz, że produkt w Twoim przypadku zadziałał tak jak trzeba, tak jak tego oczekiwałeś, to wzrasta Twoja pewność do niego i tym bardziej w oczach znajomego jesteś o wiele bardziej wiarygodny.

Teraz możemy przejść do pytania jak zarobić na marketingu rekomendacji?

Wiemy już na czym mniej więcej polega marketing rekomendacji, pozostaje tylko kwestia jak na tym zarobić? Oczywiście jest kilka firm na rynku, które specjalizują się w tego typu marketingu, jest tylko pewien haczyk. W tych firmach nic nie zarobimy. Jak działają tego typu firmy?

  • testujesz produkty wybranych marek
  • dostajesz darmowe próbki dla Ciebie i czasami kilku znajomych
  • dzielisz się informacjami o marce i produkcie, więc Ty jesteś „żywą reklamą”
  • wysyłając raport do firmy pomagasz ulepszać produkt

Niby wszystko super, ale korzyści bardziej wymiernych dla Ciebie praktycznie nie ma. Oprócz tego stałeś się brutalnie mówiąc tanim nośnikiem reklamy, bo kosztowałeś firmę kilka próbek, które do Ciebie wysłali. Dzięki Tobie firma sprzedała więcej produktów, bo pokazałeś je znajomym, im się spodobały, więc żeby mieć tego więcej, tym razem już sami poszli do sklepu i kupili. Firma zarobiła, wydała zdecydowanie mniej na reklamę, Ty dostałeś kilka sztuk darmowego produktu i niby każdy jest zadowolony.

Teraz w kilku zdaniach opiszę drugi rodzaj firm, które również zajmują się marketingiem rekomendacji, ale nie w takiej formie jak wyżej. Marekting rekomendacji trend

Są na rynku firmy, które tworzą produkt, inwestują sporo pieniędzy w jego dopracowanie, jego jakość podnosząc na najwyższy poziom. Różnica jest taka, że nigdzie się nie reklamują, nie widać ich na półkach sklepowych. No dobra, tylko po co robić taki produkt skoro bez reklamy się go nie sprzeda, więc firma nie zarobi i inwestycja w produkt się nie zwróci?

Nic bardziej mylnego.

Ponieważ takie firmy również wykorzystują mechanizm jakim kieruje się marketing rekomendacji. Z pewną ogromną równicą, jaką jest wynagrodzenie dla osoby rekomendującej produkt. Standardowo jest tak, że wiele produktów czy usług polecamy automatycznie i nic z tego nie mamy. Polecasz film w kinie, nowe ciastka, nowy smak piwa, Twój znajomy idzie do sklepu z Twojego polecenia, kupuje i kto na tym zarabia? Sklep! Dlatego już od jakiegoś czasu bardzo popularny staje się trend nowoczesnego typu firmy, firmy 21 wieku, biznesu 21 wieku, czy też systemu 21 wieku.

Jak Zarabiać Na Zakupach

Jest nim firma, która płaci Tobie za to, że używasz jej produkty i rekomendujesz je dalej. Im jesteś skuteczniejszy, tym więcej zarabiasz. Dlatego firma zamiast w tradycyjną reklamę woli zapłacić Tobie niż wydawać masę pieniędzy w reklamę, która ma co raz gorszą skuteczność i często taka inwestycja się nie zwraca. Dlatego właśnie firma inwestuje w produkt najwyższej jakości, ponieważ jeżeli Ty go użyjesz i będziesz zadowolony to wzrasta prawdopodobieństwo, że polecisz go dalej. Wtedy spodoba się on Twojemu znajomemu, a on co zrobi? Znowu poleci go dalej.

W ten sposób dzięki marketingowi rekomendacji firma zaczęła zarabiać, więc Ciebie za to wynagradza finansowo. Twój znajomy jest zadowolony, bo poleciłeś mu produkt, z którego w końcu jest zadowolony. Co jest również bardzo istotne firma zyskała nowego klienta przy minimalnych kosztach, bo nowy klient stał się stałym klientem i będzie regularnie wracał po dany produkt. Oprócz tego ty regularnie będziesz otrzymywał wynagrodzenie, ponieważ to dzięki Tobie firma ma stałego klienta. Nie wiem czy zauważyłeś czegoś tutaj zabrakło?! Do tej pory przedstawiłem następujące sfery marketingu: produkt, cena i promocja, czyli reklama. Brakuje nam jeszcze dystrybucji.

Tak jak wspomniałem wyżej nowoczesne firmy, których działania opierają się na marketingu rekomendacji inwestują w produkt, ale nigdzie się nie reklamują i nie widać ich na półkach sklepowych. W takim razie skąd bierze się produkt, jego cena i w jaki sposób jest dostarczany do klienta? Na ten temat dowiesz się z kolejnego artykułu czyli dystrybucja w marketingu rekomendacji. Z tego artykułu dowiesz się też jakie dodatkowe korzyści możesz osiągnąć dzięki zmianie formy marketingu i dystrybucji.