Polub i udostępnij:

Większość z nas nie docenia tego co dostaje za darmo. Dlatego można się zastanawiać czy opłaca się wykorzystywać darmowy marketing jako sposób na zwiększenie sprzedaży.

darmowy marketing szeptanyCzy zdajesz sobie sprawę, że pewna znana na całym świecie marka wydaje około 80% swoich przychodów na marketing i dystrybucję. Jeżeli tę markę można zobaczyć praktycznie wszędzie i kupić w praktycznie każdym sklepie na świecie to takie inwestycje są całkiem prawdopodobne. Jestem też przekonany, że również i Ty co najmniej raz w życiu korzystałeś z produktów tej marki.

Zastanawiasz się pewnie o jaką markę chodzi?

Coca-Cola

Tak – jest to właśnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, zobaczysz ją wszędzie i kupisz wszędzie. Przy okazji już wiesz kto jest na pierwszym i drugim miejscu w rankingu rozpoznawalności marek.

Ranking rozpoznawalności marek

Co to ma do darmowego marketingu?

Zastanawiam się co by się stało, gdyby Coca-Cola nagle przestała korzystać z płatnych form marketingu.

W każdym razie jeżeli masz już swój biznes, albo dopiero go zaczynasz to zapewne nie masz takich pieniędzy na inwestycję jak Coca-Cola.

To wcale nie oznacza, że skoro nie masz tyle kasy na marketing, to że nie masz szans zaistnienia na rynku. Jak pokazują badania Marka Hughesa (autorytetu w dziedzinie nowoczesnego marketingu) skuteczność tradycyjnych form reklamowych jest bardzo niska – dociera ona do zaledwie 0,06% populacji.

Według Hughesa wiele firm powinno kompletnie zrezygnować z płatnych reklam i skupić się na możliwościach jakie daje darmowy marketing, a w szczególności marketing szeptany (o czym można przeczytać w książce Marka Hughesa „Marketing szeptany”). Jak się możesz domyślić pod nazwą marketingu szeptanego kryje się też marketing rekomendacji, znany również jako marketing sieciowy czy marketing wielopoziomowy (z ang. Multi-Level-Marketing – MLM).

Ponieważ wielokrotnie się to u mnie sprawdzało i w tym temacie działa również zasada Pareto 80 na 20. W 80% skup się na darmowym marketingu, a w 20% na płatnym marketingu i sam zobaczysz jakie masz efekty.

Jak to sprawdzić?

Tutaj pojawia się pewien problem, który dotyczy głównie marketingu płatnego. Załóżmy, że zainwestowałeś pieniądze w wizytówki, ulotki, plakaty, kilka bilbordów w mieście, artykuł w lokalnej prasie i teraz chciałbyś sprawdzić w jakim stopniu zwiększyła się sprzedaż i zainteresowanie Twoją firmą. Czy jesteś w stanie dokładnie to zmierzyć w rozbiciu na poszczególne metody?

Może ogólnikowo jesteś w stanie wyniki sprzedaży, ale który z elementów, która z metod dała największą skuteczność? O ile procent zwiększył się ruch na Twojej stronie? O ile procent wzrosła sprzedaż?

Dochodzimy do sedna darmowego marketingu i jego skuteczności.

darmowy marketingNie zagłębiając się w szczegóły wymienię kilka darmowych form reklamy internetowej:

  • bezpłatne portale ogłoszeniowe
  • media społecznościowe
  • pisanie wartościowych artykułów na swojej stronie/blogu
  • newsletter, czyli lista mailingowa
  • networking
  • marketing rekomendacji
  • uczestnictwo w szkoleniach, eventach, wydarzeniach…
  • joint venture
  • nagrywanie wideo
  • komentarze na innych blogach – tylko z sensem
  • udzielanie się na forach tematycznych

Pewnie znaleźlibyśmy jeszcze kilka innych, których nie wymieniłem, w komentarzu pod artykułem możesz zaproponować swoje darmowe metody. Jednakże sam widzisz, że już teraz jest tego sporo i co najważniejsze każdą z nich można dosyć szczegółowo zmierzyć.

Wystarczy, że skorzystasz z darmowych analiz google (google analytics) i dowiesz się skąd pochodzi ruch, z jakiego kraju, województwa, miasta, sprawdzisz skuteczność mailingów i konwersję przy kliknięciach i sprzedaży. Jeżeli podejdziesz do tych metod marketingowo przyniosą one o wiele większą skuteczność niż płatne formy reklamy.

Nie wiem, czy zauważyłeś, że na rynku pojawia się co raz więcej firm networkingowych, czyli sprzedających swoje produkty z wykorzystaniem marketingu rekomendacji, czy też bardziej znanego jako marketing sieciowy, marketing wielopoziomowy lub MLM (Multi Level Marketing). Jak obserwujesz wnikliwie rynek to takich firm jest co raz więcej. Wynika to z prostego faktu zgodnego z tym co pisałem odnośnie Marka Hughesa, że skuteczność tradycyjne reklamy jest bardzo słaba. Na tyle słaba, że firmy poszukują nowych możliwości i zgodnie z badaniami Hughesa najlepiej sprawdza się marketing szeptany, który de facto stanowi darmową formę marketingu.

Skoro firma zaoszczędziła dzięki takiemu działaniu mnóstwo pieniędzy, to oznacza, że przy okazji zarobiła mnóstwo pieniędzy. Oprócz tego firma oszczędziła mnóstwo pieniędzy na dystrybucji. Firmy marketingu sieciowego nie posiadają sklepów stacjonarnych – wszystko kupujesz przez internet. Tutaj pojawia się kolejna korzyść dla klienta, ponieważ jak wiadomo kupując przez internet kupujemy taniej. Druga sprawa kupujemy szybciej, a to oznacza, że oszczędzamy dużo czasu. Nie musimy jechać po towar do marketu i stać w długich kolejkach – wchodzimy na stronę sklepu internetowego, zamawiamy, a towar przywozi kurier prosto pod wskazany adres.

Jak to mówi mój znajomy „pieniądz oszczędzony = pieniądz zarobiony”. Podobnie zresztą jest z czas, bo przecież „czas to pieniądz”.

Zobacz Jak Zarabiać Na Zakupach

Co jest najważniejsze w takiej formie reklamy?

Przede wszystkim produkt jakim dysponujesz musi być bardzo wysokiej jakości. To jest bardzo ważne!

Jeżeli tak jest to klienci sami chętnie będą go polecać, czyli będą robić Ci darmową reklamę. W ten sposób sprzedajesz więcej i zachowujesz pieniądze na inne inwestycje.

O ile interesuje Cię dojście do wolności finansowej i wolisz przeznaczyć zaoszczędzone w ten sposób pieniądze koniecznie zainteresuje się marketingiem szeptanym i możliwościami jakie daje darmowy marketing.

Jeżeli posiadasz konta na portalach społecznościowych potraktuj je w sposób marketingowy jako wizytówkę Twojej marki osobistej, jako marki Twojej osoby, jako marki Twojej firmy. Pamiętaj, że dzisiaj klient jest bardzo wymagający i może sprawdzić informacje o Tobie na przykład na facebooku.

Zastanów się czy zdjęcia z melanży warto wrzucać do facebookowego albumu 🙂

Co ze skutecznością darmowego marketingu?

Jeżeli wiemy już, że dosyć łatwo można ją zmierzyć to na liczbach prezentuje się to następująco:

seopilotProwadzę jedną stronę na której zarabiam sprzedając linki do pozycjonowania. Od kilku miesięcy  współpracuję jako wydawca z programem Seopilot. Co prawda wymagania programu są dosyć spore, ponieważ Twoja strona powinna posiadać dosyć wysoki PR (page rank), ale jakoś ten warunek udało się spełnić. Od razu piszę, że wcale nie było to proste.

Okej, nie będę pisać ile zarobiłem w sumie, tylko napiszę jakie stawki dzienne otrzymywałem. System Seopilot analizuje stronę i przydziela proponowaną stawkę dzienną, czyli za każdy dzień otrzymujesz wskazaną stawkę. W moim przypadku na start dostałem 1,70 zł na dzień. Po kilku miesiącach moja stawka wzrosła do 2,20zł/dzień. Na tą chwilę otrzymuję 3,40 zł za dzień. Prosty rachunek wystarczy pomnożyć tą kwotę raz ilość dni w roku i do portfela dojdzie kilka złotych.

W jaki sposób uzyskałem wzrost? Ponieważ jestem dosyć leniwy ograniczyłem się do dodawania kilku nowych artykułów w miesiącu, gdzie każdy miał między 300 a 500 znaków. Po zainstalowaniu i skonfigurowaniu odpowiedniej wtyczki zajawki artykułów pojawiały się również na facebooku. System Seopilota co jakiś czas sprawdzał ilości nowych i zaindeksowanych stron, które dodałem i wraz z tym podnosił stawkę. Pracy dużo było tylko na początku, bo uzyskać PR powyżej 3 nie jest takie proste. Teraz tylko co jakiś czas dodaję nowy artykuł. Acha co do ilości zaindeksowanych stron na tą chwilę jest ich bodajże 127 – ani dużo, ani mało, ale wystarczy na to, że dostać parę złotych z internetu i to praktycznie już bez wysiłku, bo pieniądze naliczane są codziennie, a ja pracuję nad stroną tylko kilka godzin w miesiącu 🙂

Co do reklamy płatnej. Korzystałem z płatnej reklamy na facebooku i z google adwords, ale oprócz tego, że wydałem pieniądze, nic ciekawego się nie wydarzyło. Dlatego w przypadku tej konkretnej strony na pewno już z tych reklam nie skorzystam, bo po co.

Drugi przykład.

Dodatkowo zajmuję się też marketingiem sieciowym – kupuję to co i tak muszę kupić, polecam (marketing szeptany), oszczędzam i zarabiam. Korzystam z ze sklepu internetowego. Jak się zarejestrowałem kilka miesięcy temu miałem dokładnie 0 poleconych zarejestrowanych osób. Na dzień dzisiejszy zarejestrowanych osób NIE tylko z mojego polecenia jest 107 i co najlepsze tempo rejestracji z dnia na dzień rośnie, a co jest jeszcze ciekawsze większości z tych osób nawet nie znam. Tak właśnie działa marketing szeptany. Ja poleciłem sklep lub produkt tylko kilku znajomym, oni to samo zrobili dalej no i poszło.

Zobacz Sklep Internetowy Który Płaci Za Robienie Zakupów

Oczywiście najpierw musiałem wykonać pierwszy krok i się zarejestrować.

Następny krok to kupno i przetestowanie produktów.

Ponieważ byłem bardzo zadowolony to nie miałem problemu, żeby polecić dalej. Niestety w tym jest haczyk, bo niektórzy to się od razu tak napalają, że rejestrują się i ……..koniec. Hehe

I tak jak biznes się zaczął tak się skończył. To tylko pokazuje, że…..

  • niektórym brakuje konsekwencji. Jak mówią A to zapominają, że trzeba też powiedzieć B.
  • nie każdy osiągnie wolność finansową
  • oszczędzanie i zarabianie może być bardzo proste, tyle że sami często to komplikujemy
  • ja również bywam mało konsekwentny, ale pracuję nad tym i idzie mi co raz lepiej, co zresztą widać po moich wynikach w zmaganiach internetowych i zarobkach

Wynik

Drobna aktualizacja

W sumie miałem tego nie wstawiać, ale stwierdziłem, że udostępnię wyniki mojej pracy, tylko po to żeby pokazać, że się da i że opisywane przeze mnie porady działają i są skuteczne. Wcale też nie twierdzę, że są najskuteczniejsze, jednakże może to Cię przekona, że warto w ogóle spróbować coś zacząć zmieniać w swoim życiu.

seopilot zarobki

Ilość_Partnerów_Marzec_2015

Podsumowując

Warto skupić się na darmowym marketingu, a zwłaszcza marketingu szeptanym. Tak zresztą jest trend rynkowy, który w Polsce dopiero się rozwija. To oznacza, że jest to najlepszy czas, żeby zacząć i spróbować swoich sił. W końcu nie jest to trudne, bo można się tego nauczyć. Ja też się tego musiałem najpierw nauczyć zanim zacząłem cokolwiek zarabiać.

Jeżeli jesteś na tyle ambitny by stworzyć giganta na miarę Coca-Coli to być może właśnie marketing sieciowy jest idealnym rozwiązaniem, żeby zarobić pieniądze potrzebne na inwestycję w tak ogromny biznes. Dlaczego? Ponieważ marketing sieciowy sam w sobie nie wymaga ogromnych kosztów i jak sam widzisz z 0 można szybko zrobić 107 albo i więcej poleconych osób, gdyż działa on na zasadzie kuli śnieżnej.

Przeczytaj inne:
Narzędzia Internetowe W Praktyce

Dzisiejszym artykułem zaczynam serię tematyczną związaną z rozwojem ebiznesu poprzez praktyczne wykorzystanie wybranych narzędzi internetowych. Prowadzenie ebiznesu bez odpowiednich narzędzi staję się dzisiaj trudne, czasochłonne i kosztowne.Wiadomo też, że przecież na samym początku nie chcemy ani tracić czasu ani zbankrutować wydając na niepotrzebne narzędzia internetowe.Dlatego postanowiłem przedstawić Tobie od A...

Zamknij